به سوی یار

افزایش معرفت نسبت به امام زمان (عج) و اهل بیت (ع)

به سوی یار

افزایش معرفت نسبت به امام زمان (عج) و اهل بیت (ع)

به سوی یار

به سوی یار رویم تا رستگار شویم

بایگانی
  • ۱
  • ۰

مفهوم و فایدۀ انتظار

((انتظار)) معمولاً به حالت کسی گفته می‌شود که از وضع موجود ناراحت است و برای رسیدن به وضع بهتر تلاش می‌کند. مانند بیماری که در انتظار بهبودی است یا پدری که در انتظار بازگشت فرزندش از سفر است؛ یکی از بیماری و دیگری از فراق فرزند ناراحت است و هر یک برای رسیدن به وضع بهتر می‌کوشد. بنابراین انتظار، مرکب از دو عنصر است: عنصر ((نفی)) و عنصر ((اثبات)). پس ((منتظر)) از وضع نامطلوب می‌گریزد (نفی) و وضع مطلوب و مورد نظر را می‌خواهد (اثبات).

این دو عنصر، دو بازتاب متفاوت در اعمال و راه و روش منتظر واقعی خواهد داشت:

از سویی، او هر گونه همکاری با عوامل ظلم و فساد و حتی مبارزه را ترک خواهد کرد (نفی) و از دیگر سو، خودسازی و خودیاری و ایجاد آمادگی‌های جسمی، روحی، مادی و معنوی برای تشکیل آن حکومت جهانی به همراه خواهد داشت.

((انتظار))، از چنین منظری عامل تحرک و آگاهی و تعالی است و منتظر واقعی از هر عزلت نشینی و سکون و سکوت در برابر کژی‌ها و نادرستی‌ها بیزار است. چگونه ممکن است یک ستمگر در انتظار کسی باشد که طعمۀ شمشیرش خون ستمگران است؟ و یا یک فرد آلوده و ناپاک چگونه می‌تواند منتظر انقلابی باشد که اولین شعلۀ آن دامان آلودگان را می‌گیرد؟

ارتشی که در انتظار جهاد بزرگی است، باید همواره آمادگی رزمی داشته باشد و نقاط ضعف خود را اصلاح کند.

چگونگی ((انتظار))، متناسب با هدفی است که در انتظار آن هستیم و منتظر حضرت امام زمان (ع) کسی است که در تمام شئون زندگی فردی و اجتماعی خود، آمادگی‌های لازم را کسب کند. چرا که قیام مصلح بزرگ و جهانی در برگیرندۀ تمام جوانب زندگی انسان‌ها است.[1]


1. با تغییراتی از: تفسیر نمونه، ج 7، ص 381 _ 383.

منبع: کتاب مهدی موعود (عج) یارانی اینگونه دارد، صفحه 41 و 42.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی